حرفه ای ها

حرفه ای ها وبلاگی برای یادگیری برنامه نویسی است و خیلی چیز های دیگه...

حرفه ای ها

حرفه ای ها وبلاگی برای یادگیری برنامه نویسی است و خیلی چیز های دیگه...

حرفه ای ها

حرفه ای ها وبلاگی برای یادگیری برنامه نویسی است و خیلی چیز های دیگه...
شما می تونید تو این وبلاگ به طور رایگان دانش خودتون رو افزایش بدین حرفه ای بشین
همچنین برای حمایت از ما وبلاگمون رو به دوستاتون هم معرفی کنید

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

متغیر ها و عملگرها در پایتون (جلسه دوم)

جمعه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۸، ۰۱:۰۳ ق.ظ

آموزش گام به گام پایتون - قسمت دوم


در قسمت قبل توضیحاتی کلی در مورد پایتون دادم و خیلی سریع و کوتاه به کد «سلام، دنیا!» اشاره کردم. در این قسمت می‌خوام در مورد مقدمات پایتون بنویسم و کم کم بریم سراغ کد نوشتن.

نوشتن و اجرای کد

در قسمت قبل، کد «سلام، دنیا!» رو نوشتم ولی توضیحی در مورد اجراش ندادم.
کدهای پایتون رو باید در فایل‌هایی با پسوند py نوشت و بعد به وسیله‌ی مفسر پایتون کد رو اجرا کرد. برای مثال اگر کد «سلام، دنیا!» رو در فایلی به اسم helloworld.py بنویسیم و ذخیره کنیم، با اجرای این دستور در شِل (ترمینال لینوکس و مک یا پاورشِل ویندوز) می‌تونیم کد رو اجرا کنیم.

$ python3 helloworld.py


یا می‌تونید دستور python رو اجرا کنید و در شِل پایتون کد رو خط به خط بنویسد و خط به خط اجرا کنید. این قابلیت برای آزمایش کدهای کوچک و دنبال کردن روند اجرای کد خیلی می‌تونه مفید باشه.

خوب تا اینجا یاد گرفتیم چجوری یه کد ساده پایتون رو بنویسیم و اجرا کنیم.

متغیرها و تایپ‌ها

تعریف متغیر تو پایتون به سادگی کدهای زیره.

some_var = 42

تو پایتون نوع متغیرها نوشته نمیشه و خود مفسر موظفه تا نوعش رو تشخیص بده. تایپ‌های زیادی تو پایتون داریم که فعلا چند تایپ ساده و پرکاربرد رو معرفی می‌کنم و بعدا در ادامه با تایپ‌های بیشتری آشنا خواهیم شد.

دو نوع int و float برای اعداد صحیح و اعشار هستند.

int_var = 314 # int

float_var = 3.141592 # float

نوع ‌bool هم برای نگهداری درست و غلط.

true_val = True

false_val = False

برای کاراکترها پایتون تایپ str رو داره که از یونیکد هم پشتیبانی می‌کنه. تو پایتون با سه روش میشه متغیر از نوع رشته تعریف کرد.

single_quote_str = 'good for strings containing double quote(")'

double_quote_str = "good for strings containing single quote(')"

triple_quote_str = """good for long string containing both single quote(')

                                and double quote(") and multi-line text like this one"""

اگر جایی خواستید با نوع یه متغیر رو بدونید می‌تونید از تابع type استفاده کنید.

unknown_var = 42

print(type(unknown_var)) # prints <class 'int'>


other_unknown_var = "some text"

print(type(unknown)) # prints <class 'str'>

عملگرها

الان که یاد گرفتیم چجوری متغیر تعریف کنیم، می‌تونیم بریم سراغ اینکه چجوری از این متغیرها استفاده کنیم.

عملگرهای محاسباتی

a = 5
b = 4

print(a + b) # 9
print(a - b) # 1
print(a * b) # 20
print(a / b) # 1.25
print(a // b) # 1 تقسیم صحیح
print(a % b) # 1 باقیمانده
print(a ** b) # 625 توان

همچنین با یک سری از این عملیات‌ها رو میشه برای رشته هم انجام داد
a = "first"
b = "second"

print(a + b) # firstsecond
print(a * 2) # firstfirst تکرار رشته
و از اونجایی که True و False در واقع ۱ و ۰ هستند در عملگرهای محاسبه‌ای به عنوان ۱ و ۰ عمل می‌کنن.

print(True + True) # 2
print(False * True) # 0

عملگرهای مقایسه‌ای

a = 5
b = 4

print(a > b) # True بزرگ‌تر
print(a < b) # False کوچک‌تر
print(a >= b) # True بزرگ‌تر مساوی
print(a <= b) # False کوچک‌تر مساوی
print(a == b) # False تساوی
print(a != b) # True نامساوی

عملگرهای منطقی

a = True
b = False

print(a and b) # False
print(a or b) # True
print(not a) # False
print(not b) # True

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی