حرفه ای ها

حرفه ای ها وبلاگی برای یادگیری برنامه نویسی است و خیلی چیز های دیگه...

حرفه ای ها

حرفه ای ها وبلاگی برای یادگیری برنامه نویسی است و خیلی چیز های دیگه...

حرفه ای ها

حرفه ای ها وبلاگی برای یادگیری برنامه نویسی است و خیلی چیز های دیگه...
شما می تونید تو این وبلاگ به طور رایگان دانش خودتون رو افزایش بدین حرفه ای بشین
همچنین برای حمایت از ما وبلاگمون رو به دوستاتون هم معرفی کنید

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

شرط و حلقه در پایتون (جلسه سوم)

جمعه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۸، ۰۱:۲۵ ب.ظ

آموزش گام به گام پایتون - قسمت سوم


در قسمت قبل یاد گرفتیم که متغیرهایی از نوع‌های مختلف تعریف کنیم و ازشون استفاده کنیم(در حد عملگرها). تو این قسمت می‌خوام که در مورد کنترل جریان برنامه بنویسم. تا الان یه سری متغیر داریم که می‌تونیم یه سری عملیات محدود روشون انجام بدیم، حالا نیازه که بتونیم با همین متغیرها مسیر برنامه رو هدایت کنیم به سمتی که می‌خوایم. برای این کار از شرط و حلقه استفاده می‌کنیم.


شرط

برای تغییر مسیر برنامه شرط حیاتیه! اگر فلان درست بود این مسیر رو ادامه بده، اگر نه این یکی مسیر رو ادامه بده. بریم یه سری کد ببینیم.

a = True

b = False


if a and b:

    print("a and b is true")


if a or b:

    print("a or b is true")


if b:

    print("b is true")

else: # زمانی که شرط درست نباشه این قسمت از کد اجرا میشه

    print("b is not true")

    

if not a: # اگر

    print("a is false")

elif b: # یا اگر

    print("a is true and b is true")

else: # در غیر این صورت

    print("a is true and b is false")

شرط نقش اساسی‌ای تو برنامه‌نویسی داره. در واقع شرط نقش اساسی‌ای تو زندگی داره! با شرط دوراهی/چندراهی به وجود میاد، انتخاب به وجود میاد و الی آخر!

حلقه

تکرار! دنیای برنامه‌نویسی پر از تکراره. خیلی وقت‌ها تغییر مسیر برنامه تکرار همون مسیریه که تا الان اومده. تو پایتون دو نوع حلقه داریم. حلقه‌ی شرطی(while) و حلقه‌ی شمارشی(for i in x).

a = 0

while a < 10: # تکرار کن تا زمانی که شرط درست باشه

    print(a)

    a += 1


for i in range(0, 10, 1): # از ۰ تا ۱۰ بشمار

    print(i)

دو حلقه‌ی بالا دقیقا یک کار رو انجام می‌دن. ولی یکی با استفاده از شرط و دیگری با شمارش. تابع range کارش اینکه از یک عدد تا عدد دیگه‌ای با قدم‌های ثابتی بشماره و یک لیست ازشون درست کنه. تو این مثال یک لیست از ۰ تا ۱۰ با گام‌های یک واحد یک واحد میسازه و بعد حلقه‌ی ما به ازای هر کدوم از اعضای اون لیست تیکه کدش رو اجرا می‌کنه و هر بار عددی که بهش رسیده رو میذاره داخل متغیر i.

تو قسمت بعد که با لیست و دیکشنری آشنا می‌شیم استفاده‌ی for i in x رو خیلی بیشتر می‌بینیم.

پ.ن: از این به بعد سعی می‌کنم تا پست‌های کوچیک‌تری بنویسم و در عوض زود به زود بنویسم که هم نوشتن رو برای من راحت می‌کنه و هم شما سریع‌تر به پست بعدی می‌رسید. ممنون میشم اگر نظرتون رو بهم بگید.

نظرات  (۲)

از نظر من که عالیه

پاسخ:
تشکر بابت نظرتون
سلام دوست عزیز. اگه یه موقع در زمینه افتر افکت و فتوشاپ نیاز به فایل لایه باز و آماده داشتید.  از وب سایت ما به راحتی و به صورت رایگان میتونید دانلود کنید.
www.videopic.ir
پاسخ:
سلام دوست عزیز
لطفا این پست رو در تالار گفتگو به اشتراک بزارید.
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی